Fortsättning på Asienresan

Så, då var jag back again för att berätta om våra bravader i Asien.

Hanoi. Ja, Vietnams huvudstad som vi kom fram till tillslut. På hostellet hade vi tur och fick ett rum för bara oss tre, T, jag och Jossan. Det var rätt kallt när vi kom fram och man frös tillochmed, längesen man gjorde det. Första dagarna i Hanoi var det inte så bra väder. Det regnade tillochmed. Fyfan. Fuktigheten i asienländerna när det är dåligt väder är gräslig så när man vaknade upp på morgnarna så vaknade man upp helt fuktig. Lakanet och kudden liksom klistrade på en. Asså fyfan. Jag har alltid tyckt att jag inte är så värst kräsen av mig men detta är något jag absout INTE klarar av.

Vi valde att gå på en guidad tur som hostellet samordnade för att få lära oss lite om staden. På turen lärde vi känna en jättegullig holländsk tjej, en holländsk kille och en engelsk kille. Vi blev alla väldigt bra vänner så vi bestämde oss för att åka på en tur till Halong Bay ihop vilket vi gjorde! Dessvärre var jag sjuk nästan hela vistelsen i Hanoi. De andra blev också sjuka, mest magsjuka. Halong Bay-turen varade i tre dagar och två nätter, en natt på en båt och en natt i bungaloo. Jag låg mestadels inne på rummet och som tur var hamnade vi i en lyxig bungalow som hade tv med animal planet. Lite lycka i smärtan. Haha :)

Vi gjorde inte så överdrivet mycket saker i Hanoi merän att kolla på marknader, upptäcka staden och turen då såklart. Vi väntade mest på att bli friska igen eftersom alla drabbats av någon konstig bug i magen. Tacka gud för att man hade eget rum alltså. Asiatiska apotek är ju vad det är och man kan köpa exakt vad som helst. Det var gött att kunna gå in och köpa sina p-piller för 1 dollar och strepsils för 40 cent. Haha! Vi träffade en kille som hade köpt valium för att kunna sova på bussen mellan Laos och VIetnam. Idiot. Han reste ensam också och efter han tagit tabletterna så somnade han med sin öl i handen och spillde ut den över sig själv. Hade man velat hade man kunnat sno allting från honom eftersom att han var HELT okontaktbar under flera timmar. Inte undra på att folk blir rånade när dom inte tänker överhuvudtaget. Som tur var satt vi där och hjälpte honom med ölen och hans behörigheter.

Efter Hanoi valde vi att åka tåg för första gången på hela asienresan. Vi var ute rätt sent med att boka tågbiljett så vi fick alla vars en säng i olika kupéer men det gjorde inget. Tågen är jäkligt gamla och låter en hel del en måste faktiskt säga att sängarna inte är superdumma. Visst man hittar svarta hårstrån i sängarna och jag vill bara inte veta hur mycket smuts det var där men man sov relativt gott om man jämnför med bussarna iallafall! I min kupée var det ett väldigt trevligt schweizist par som jag pratade mycket med. De hade perfekt engelska och hade rest ihop i 35 år. De hade tagit en liten paus när de fick sina barn och nu var de ute och reste igen eftersom barnen växt upp och de nu var pensionärer. Så himla mysigt. Efter ha pratat någon timme så var klockan 11 på kvällen och då sa vi natti, släckte lampan och somnade. Kl. 7 på morgonen gick jag upp sen för att vänta på att få hoppa av vid Dong Hoi som vårt nästa stopp hette. Eftersom att vietnameserna inte berättar när man ska hoppa av så får man hålla koll på vilken tid tåget stannar. Ska man av kl 8 och den stannar 8 så är det nog ditt stopp. Haha! Ja dom är spännande dom. Det är liksom inte "ÅBO, ÅBO NÄSTA STATION". Haha

Framme i Dong Hoi hade vi förbokat ett hotell/hostel som kallas Farmstay som låg längre ut på vischan. Många hade pratat mycket bra om detta stället så det skulle bli kul att åka dit. Vi kom dit iallafall, taxi för 400 000 dong. Rätt så mycket pengar kan jag tycka. Ett hotell/hostel som är överprisat och deras turer kostar enormt mycket jämfört med "normala" priser i Vietnam. Farmstay ägs av en australienare och hans vietnamesiska fru. Visst gemytligt osv, fick min dos av aussie-meatpie men resten var jag inte så överdrivet fascinerad av. Folket som jobbar där är en fasad och jag tycker att jag slösade ut mina pengar på att åka dit. Trist men sant. Jossan kände likadant. Vi bodde där en natt sen drog vi därifrån, inte särskilt nöjda. Ni kan hitta billigare och roligare turer för dessa pengar. Lovar. Mer än en miljon dong för en tur? helt sjukt.

Efter Dong Hoi så valde vi att åka till Hue. FInns inte så mycket att säga om Hue merän att vi åkte till den kända fästningen där. Vi följde också Lonely Planets rekommendationer på en superpopulär restaurang. Vi var så himla taggade och hungriga när vi gick dit och när vi fick maten så smakade det förjävligt. Haha! Ett tips är att inte gå efter Lonely Planets matrekommendationer. Dom är urusla. Tripadvisor är så himla mycket bättre i must say!

Vi åkte till Hoi An dagen efter och gud vad jag älskade Hoi An! Jättebra shopping, underbara caféer och restauranger och atmosfären är helt underbar. Vi hade ett favorit café som Tripadvisor rekommenderade och jag vet inte hur mågna gånger som vi gick dit där. Vi åt helt fantastisa frukostar, fikor och middagar! Inte tala om desserterna. Josse och T gick besärk på dom! Jag fick mitt mörka bröd och var supernöjd. Orkar inte med de asiatiska vita mackorna, smakar fan sockervadd. Eftersom att Hoi An är ett känt ställe att sy upp kläder så valde T att sy upp en kostym och den blev jättefin. 250 dollar och då hade han en kavaj, kostymbyxor och en uppsydd skjorta. Bra pris om man jämför med Australien. Vi stannade i Hoi An ett bra tag, hyrde scootrar, shoppade och åkte till stranden för att sola och bada. Vi åkte också till en sån himla fin berggrotta som hette Marble Mountain! Den var helt fantastisk, vi gick in i berget och ner på oss lyste en strimma från solen genom ett håll uppe på berget. Fick en Zelda-flashback när man är och gör uppdrag med Link in the desert och han använder sin mirrorshield för att leda en ljusstrimma från solen utanför..ok, jag ska sluta. Men det kändes som att jag sparkades in i Zelda. Det var fan ett magiskt ögonblick.

Efter Hoi An så tog vi en nattbuss till Nha Trang som tog ca 12 timmar.. Detta var faktiskt en buss med toalett this time. Fick något dom lovat för en gångs skull! hahaha. Innan vi gick ombord på bussen så hade vi varit på Cargo, favoritcaféet för att köpa med oss lite matsäck. De hade ett matkitt som passade perfekt för bussen. Salladsrulle med nyttgt bröd, fruktsallad, vatten och en olivfoccasia. MUMS! Väl framme i Nha Trang så valde vi att checka in på ett hostell som hette Mojzio eller något. Mysigt hostell var det iallafall. Kändes dock som om vi kommit till Ryssland för allt stod på ryska. Ryska menyer, ryska gatupratare och folk försökte till och med prata ryska med oss. Efter en timme i Nha Trang så förstod vi att det är ett semesterparadis för ryssar. Det påminner lite lite som Bondi i Australien. Vi åkte en sån här linbanesak som gick över till en fin Ö som heter Vinpearl. Vi åkte i såna här boxar typ med glas på sidorna. Kommer inte ihåg vad dom heter men man kunde titta på vattnet och det var jättefint.

Väl över på Ön så var det som om man var barn igen. Vi var på en nöjespark och det var så jäkla roligt! Trots min (helt sjukt men sant) fortfarande onda mage så lyckades man göra nästan allt Josse och T gjorde. Vi satte oss i en karusell som precis öppnat och vi visste inte riktigt hur den skulle vara. Tänkte att "jamen det här kan ju bli kul!" Jävlar va den va sjuk! Hahaha snurrade runt i 93729 grader och så stannade vi uppochner ett tag och tittade ner och det kändes som man skulle trilla ur selen man satt i! T satt brevid mig och skrek som en stucken gris. Jag satt mest och försökte samla mig. Hahahaha! Sen efter det så var det nog med karuseller så vi gick till ett mysigt aquarium och kollade på fiskar och hajar. Sen stack vi till vattenparken. Josse och T började med en bana som såg kul ut, jag var inte riktigt taggad än. Sen efter det så följde jag med T på en vattengrej som hette Tsunami (varför avskräcktes jag inte av namnet??) Vi satt i en badring tillsammans nerför typ ett stup som skulle likna en asstor våg. Nerför den skulle vi med vår badring! När den här nissen som står och kontrollerar så att allt går rätt till puttar på vår ring och vi flyger ner..asså.....asså...jag trodde att jag skulle dö. Jag hör mig själv bara OAAOOOOOOO i typ panik. Asså sjukaste. Hahahaha! Sån ångest. Det var kul som fan dock. Men sjuk känsla. Vi gjorde en massa kul den dagen, va i våg-poolen och skumpade runt med en ring, va i tsunamin, badade i havet, gick på aquarium och gick på tivoli. Fett värt! Åker ni till Nha Trang så stick dit. Sjukt kul!

Efter Nha Trang så stack vi till Muy Ne. En kvällsbuss igen. Vi kom fram kl 02 och hade som tur va förbokat. Så fruktansvärt skönt det var att gå och lägga sig direkt utan att behöva gå runt och leta hotell och hostel. Bara duns ner i sängen. Nice. Dagen efter så åkte vi på utflykt till the red and white sanddunes och the fishing villages. Vi hyrde fyrhjuling och körde runt sen vandrade vi i en flod och trampade i massa röd sandlera. Häftigt var det. Kändes som om vi var mitt i öken. Måste säga att Muy Ne har världens absolut bästa Döner Kebab. Det finns bara en main street, huvudgata och den helt underbara kebaben kan ni också läsa om på Tripadvisor. Där står adress. Gå dit och käka den for the love of god. Vi stannade i Muy Ne två nätter och det räckte. Muy Ne är ett riktigt kitesurferställe och drömstället för de som utövar sporten. Det var spännande att titta på alla kitesurfare för shit vad duktiga dom var! Vi satt på en strandbar och tittade på dem ett tag..

Senare åkte vi till Saigon/Ho chi min city och det är så synd att vi inte stannade där längre än vad vi gjorde. Hörde inte så mycket bra grejer om Ho chi min city men tyckte att det verkade som en SÅ mysig stad! sjukt busy, med scootrar och folk exakt överallt men jag gillar det. Gillar att ha massa rörelse runt mig. Diskuterade detta med T och han tyckte likadant. Blir inte stressad i stressad miljö, man finner lugnet i den. Så jävla flummigt skrivet känner jag. Men hoppas ni förstår haha :)

Ska berätta mer om Saigon någon annan dag för känner att mina ögon ger upp. Skriver snart igen.